Zakładki:
Inne moje "rzeczy"
Inne rzeczy
Innych "rzeczy"
Książki
Możliwości i wzorce projektowe
Po godzinach
Rządzą... Gry
Zobacz mnie na GoldenLine
ThinkLab: moja firma

MOJE KSIĄŻKI - AUTOR

Użyteczność w praktyceM. Kasperski, A. Boguska-Torbicz Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce, Helion 2008.

Moja książkaM. Kasperski, Sztuczna Inteligencja, Helion 2003.

REDAKTOR MERYTORYCZNY

UmysłD. Casacuberta, Umysł. Czym jest i jak działa, Świat Książki 2007.

100 sposobów...T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress 2006.

Istota inteligencjiJ. Hawkins, S. Blakeslee, Istota inteligencji, Onepress 2005.

RSS
poniedziałek, 30 czerwca 2008

Wyszła.

PS: Ciągle szukam projektanta do działu (szczegóły).

20:03, marekkasperski
Link Dodaj komentarz »
sobota, 21 czerwca 2008

Użytkownik bloga przyłapany na gorąco :)

O użytkownikach danej strony WWW wiemy coraz więcej, ale tego jeszcze nie było: możliwość nagrania naturalnego zachowania użytkownika w tle (taki Big Brother) i zarazem zdalnie (tj. na prawdziwym użytkowniku, naturalnie przeglądającym stronę).

A oto rezultat jednego z testów nowego narzędzia:

  • data: 20 czerwca, godz. 19:03
  • użytkownik przyszedł z google (w wersji PL), w ramach wyszukiwania na słowo kluczowe "crazyegg"
  • strona postu ładowała się: 2,68 s
  • czas spędzony na stronie postu (liczony od załadowania): 1:54 m
  • zachowanie użytkownika (przewijanie strony, wodzenie kursorem, kliknięcia) - widać na filmie poniżej.
Niesamowite narzędzie!

 

 

PS z 23 VI 2008: A zupełnie inne narzędzie, po tym jak napisałem w komentarzach, że zaglądanie do kodu bloga nic nie da, bo odczepiłem system przed napisaniem notki, pokazało, że zwiększył się ruch w obrębie WebArchiwe. :)

12:17, marekkasperski
Link Komentarze (10) »
wtorek, 17 czerwca 2008

Dzisiaj odkryłem, zupełnie przypadkiem:

  1. zaloguj się na Amazon.com
  2. wejdź na stronę TinyURL
  3. spójrz na baner tuż pod PayPal - kogo wita?
PS: Sprawdziłem (z niedowierzaniem) na kilku osobach.
21:27, marekkasperski
Link Komentarze (4) »
sobota, 14 czerwca 2008

Banery nie muszą być nudne!

Gdy truizmem jest już mówienie o ślepocie na banery, na pomoc przychodzi nowy paradygmat - zaangażowania użytkownika:

"Nawiązanie kontaktu między odbiorcą a nadawcą i sprowokowanie użytkownika do działania, prowadzi do zaangażowania go w życie witryny. Wypadkową wkładu emocjonalnego użytkowników jest właśnie czas, który przeznaczają na ulubiony serwis. (...)

Już niedługo podczas tworzenia raportów i analiz trzeba będzie brać pod uwagę jeszcze jeden wskaźnik, który zadecyduje o popularności serwisu i o czasie, jaki na sobie skupia.

Będzie to wskaźnik zaangażowania - engagement. Czynnik, który powoduje, że użytkownik przepada bez reszty w serwisie. (...) Już niedługo żadne badania nie będą pomijały tej sfery, podobnie jak kwestii experience."

- Tak czytamy w Raporcie Strategicznym IAB Polska, Internet 2007, który ukazał się raptem niecały m-c temu. I chociaż fragment ten mówi o zaangażowaniu w serwisy jako takie, to kwestię zaangażowania użytkownika można przenieść na całą komunikację marketingową, w tym reklamowe banery.

Dobry przykład znaleźć można na stronie Jay is Games. W górnej części serwisu znajduje się baner wykonany przy pomocy flasha, który prócz tego, że pełni rolę identyfikacyjną dla serwisu, jest minigrą! Wodząc kursorem myszy po banerze i odkrywając kolejne elementy klikalne, szukamy związku pomiędzy nimi. Wchodząc w interakcje z banerem, odkrywamy ukryty w grze sens poszczególnych fragmentów przedstawionego tam świata (mnie wciągnęło na dobre!).

A tu film przedstawiający cały scenariusz gry. Ale UWAGA: jeśli nie chcesz się pozbawiać przyjemności z gry, nie oglądaj filmu wcześniej, nim sam nie poświęcisz kilku(nastu) minut na zabawę. W tym celu najpierw wejdź na stronę z banerem-grą, a dopiero potem oglądnij film.

***

Poniżej zamieszczam przykład kolejnej tego rodzaju minigry logicznej. (Jeśli masz trudności z jej przejściem, albo nie masz wystarczającej cierpliwości, to możesz zobaczyć, jak przechodzą ją inni).

 

 

Polecam także uwadze Super Serif Brothers. Zero grafiki, ale... to jest dopiero grywalność!

11:24, marekkasperski
Link Dodaj komentarz »
piątek, 13 czerwca 2008

Jak w tytule.

Z Kreoauli (12 VI 2008): "Badania usability".

 

Ze Śniadania... (11 VI 2008): "Kryminalni: na tropach użyteczności".

 

Więcej slajdów na Slideshare: MRM Experience

07:31, marekkasperski
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 10 czerwca 2008

Wbrew tytułowi to dwa różne spotkania, ale mające tę wspólną cechę, że bedę miał okazję opowiedzieć na nich co nieco o tym, co robimy w MRM Experience + jak to robimy.

1. Na Śniadaniu będę miał krótką prezentację pod roboczym tytułem: "Kryminalni: tropem użyteczności", w ramach której, prócz wprowadzenia w wątek kryminalny, będę chciał się skupić na procesie zbierania śladów z miejsca zdarzenia. :)

2. A Kreoaula będzie wyglądała anstępująco (z notki organizatorów):

KreoAula – czyli jak zrobić internaucie dobrze?

2 czerwca o godzinie 17.25 w Budynku Agory, przy ulicy Czerskiej 8/10 w Warszawie, rozpocznie się KreoAula. Jest to pilotażowe spotkanie cyklu wydarzeń skierowanego do osób odpowiedzialnych za wygodę i zadowolenie użytkowników internetu oraz technologii mobilnych.

Nazwa KreoAula nawiązuje do kreatywności – narzędzia, dzięki któremu dyrektorzy artystyczni, projektanci stron www, designerzy, projektanci interakcji, flash-developerzy itp. starają się poprawić zaangażowanie użytkowników w dany produkt lub usługę. Człon Aula pochodzi od nazwy nadrzędnego projektu – AulaPolska (www.aulapolska.pl) łączącego inicjatywy wspierające przedsiębiorczość technologiczną.

Gdzie: Budynek Agory, ul. Czerska 8/10
Kiedy: 12 czerwca, godz. 17.25
Temat: Użyteczność w internecie, projektowanie aplikacji, Flex/AIR, user experience
Informacje: www.aulapolska.pl
Wstęp: za darmo (konieczne zapisy)

Program aktualnej edycji:

  • Marek Kasperski (MRM Worldwide): Badania usability - co, czym i jak badać? Co mi to da i czy badania są drogie? Metodologie badań, narzędzia i wyciąganie wniosków.
  • Dariusz Zieliński (Aula Team): Skinowanie interfejsów aplikacji webowych, desktopowych i mobilnych od strony funkcjonalnej i technologicznej (SVG, Flex/AIR/Flash Lite) - case studies i trochę teorii.
  • Jarek Szczepański (Peer2Peer Systems): Enhancing user experience w webie i na desktopie z Flexem i AIR - o prostocie budowania efektownych interfejsów, łamaniu paradygmatu prostokątnego okna z X-em, integracji z rozwiazaniami webowymi i przewadze front-endu stworzonego we Flex/AIR nad Javą.
  • Panel dyskusyjny: Usability / User Experience w Polsce i na świecie - jak nasze uselaby wypadają na tle zachodnich firm i "jak to się robi za granicą".
Moderator: Dariusz Zieliński (Aula Team)

Paneliści: Tomek Karwatka (Divante.pl), Zbyszek Braniecki (Mozilla), Maciek Lipiec (Komitywa.com)

  • Bitwa Ilustratorów: Graficy realizują zadany temat - rozstrzyga publiczność.

Zakończenie KreoAuli: godz. 20.00 żeby każdy zdążył na mecz Polska-Austria!

Partnerami KreoAuli są: Adobe, Peer2Peer Systems, Wacom, Gazeta.pl,
Mediarun, max3d.pl oraz blog.mediafun.pl.

14:19, marekkasperski
Link Komentarze (2) »
sobota, 07 czerwca 2008

A właściwie już po i kilka zdań w ramach relacji.

Byłem od połowy spotkania, czyli na części praktycznej (czy raczej: interfejsowej; zobacz program). 3 edycja i trzecie moje uczestnictwo.

Może tylko skupię się na tym co mi się podobało.

  • Dmitrij Żatuchin (pozdrawiam!), Ślady użytkowników w procesie automatyzacji badania użyteczności strony WWW (relacja Dmitrija z Kansei). Dla mnie najciekawsza prezentacja i wprowadzająca dużą świeżość generalnie w tematykę usability w Polsce. W wielu punktach zgadzam się generalnie z Dmitrijem i chyba myślimy o tym samym (deklaracje i badania opierające się na deklaracjach w dużej mierze są do bani, za to interesujące są narzędzia do zbierania danych w sposób automatyczny oraz generowanych przez użytkowników niejako automatycznie: kliki w ramach clicktrackingu czy fiksacje w ramach eyetrackingu). Kontrowersje jednak wzbudziło we mnie połączenie danych zbieranych za pomocą moustrackingu z pozostałymi - bo niby jakie są korelacje między danymi z eyetrackingu i mousetrackingu? Ja wciąż nie widzę - Dmitrij widzi = musimy o tym pogadać :) Ale.. generalnie Dmitrij brawo (ja z natury jestem taki zaczepny, więc wybacz moje pytania i głośno werbalizowane wątpliwości ;))!

  • Atrakcyjność i użyteczność zawansowanych aplikacji internetowych - ludzie z Janmedia mówili o ciekawych sprawach ale (niestety) w jakiś mało profesjonalny sposób. Fajnie, że zwrócili uwagę na tematykę ruchu w ramach projektowania interfejsów (to jest też ważne z punktu widzenia wykorzystywania java scriptu, a nie tylko w ramach Flex!), ale szkoda, że mówili o tym w ramach oferty firmy Janmedia.

  • Wiesław Bartkowski, Badanie dużych struktur pojęć dla zapewnienia optymalnej architektury informacji. Ja sam już o sortowaniu kart pisałem, a to w sporej mierze była o tym prezentacja. Z rzeczy nowych, to Wiesław zaproponował metodę, którą ochrzcił nazwą "kolaboracyjne listowanie", chociaż zasady, na których się opiera wydają mi się podejrzane. Równie podejrzano, choć interesujące, wydaje mi się zastosowanie rozwiązań z zakresu neuro- (znany problem skali w ramach badań mózgowych!) do badań ergonomii interfejsów (a trochę jakby to nie było znam się na i na neuro- i na kognitywistyce). Za to ciekawa jest metodologia badań oparta o czasy reakcji użytkowników (z chęcią bym o niej pogadał przy jakieś okazji). A jeśli chodzi o program MindSort, to tak na prawdę nazywa się MindCanvas :)

  • Marcin Wichrowski, Techniki projektowania dostępnych interfejsów w Adobe Flash. Marcin mówił o opcjach accessibility w ramach Adobe Flash. To ważna tematyka. Wspomniał w tym kontekście o raporcie Jakoba Nielsena Flash: 99% Bad (2000 r.), którego nie znałem. Za to znałem: "Flash 99% Good. A Guide to Macromedia Flash Usability" autorstwa Kevina Airgida i Stephanie Reindel (2002; ósmy rozdział do wglądu + blog) i już podejrzewam skąd ten tytuł się wziął :P.

    Tak w ogóle, to Marcin wielkie brawa za organizację imprezy, bo wiem, że to wysiłek nie lada (rozmawialiśmy i o tym) oraz za złożenie materiałów wydanych na krążku DVD (może szkoda, że nie ma prezentacji oryginalnych w .ppt - może wrzucicie na Slideshare?). Brawa też współorganizatorom, w tym p. Marcinowi Sikorskiemu, zwłaszcza że mnie dopuszczał do głosu w ramach pytań :).

  • Na koniec - szkoda, że nie udało mi się być na całej prezentacji: Maciej Weiss, Multitouch - przyszłość interakcji człowiek-komputer, ale filmy dają obraz tego, o czym była mowa.
I tyle (no, jeszcze się cieszę, że z Robertem trochę udało się nam pośmiać na ławce).
 
1 , 2