Zakładki:
Inne moje "rzeczy"
Inne rzeczy
Innych "rzeczy"
Książki
Możliwości i wzorce projektowe
Po godzinach
Rządzą... Gry
Zobacz mnie na GoldenLine
ThinkLab: moja firma

MOJE KSIĄŻKI - AUTOR

Użyteczność w praktyceM. Kasperski, A. Boguska-Torbicz Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce, Helion 2008.

Moja książkaM. Kasperski, Sztuczna Inteligencja, Helion 2003.

REDAKTOR MERYTORYCZNY

UmysłD. Casacuberta, Umysł. Czym jest i jak działa, Świat Książki 2007.

100 sposobów...T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress 2006.

Istota inteligencjiJ. Hawkins, S. Blakeslee, Istota inteligencji, Onepress 2005.

RSS
poniedziałek, 31 maja 2010

Prezentacja

 

Komentarz

1. Lem przy okazji pisania Summa Technologiae stwierdził, że żyjemy w dość specyficznym czasie, w którym człowiek, tworząc komputer, stworzył pierwsze narzędzie do wzmacniania swoich zdolności mentalnych; do tej pory ludzkość generowała przede wszystkim przedmioty życia codziennego usprawniające naszą fizyczną część natury (na przykład powozy, a później samochody usprawniające naszą szybkość poruszania, a więc nogi).

1.1. Środowisko jest zmienne, ale wcale nie tak jakby nam się to mogło wydawać. Powstanie Internetu - nowego medium - i nowych zjawisk, jak chociażby ślepoty na banery (ang. banner blindness), z punktu widzenia działania naszego systemu percepcyjengo i zważywszy na fakt, że percepcja jest mocno selektywna, nie jest niczym nowym. To ta sama reakcja układu uwagi, z którą mamy do czynienia, gdy nasza percepcja przyzwyczaja się do faktu, że zamieszkaliśmy koło linii tramwajowej (po niezbyt długim czasie przestaniemy słyszeć hałas przejeżdżających tramwai), czy - szumu spadającej tafli wody, gdy zamieszkamy koło wodospadu (słynny przykład Pitagorasa z V w. p.n.e.).

1.2. Technologie, w tym Internet, też się zmieniają. Zapewne lada moment trzeba będzie zapomnieć o tworzeniu stron WWW jak to robimy aktualnie (z checkboxami i radiobuttonami) i biorąc pod uwagę, że szerzej będą stosowane interfejsy dotykowe, ciut inaczej to wszystko projektować (już teraz warto nauczyć sie wytycznych dla interfejsu iPada i chłonąć wiedzę z zakresu tzw. interfejsów gestykuralnych).

1.3. W tym wszystkim najbardziej stałym elementem jest wiedza o człowieku i jego mechanizmach poznawania świata.

2. Posługując się kilkoma dość prostymi zasadami związanymi z funkcjonowaniem naszej percepcji wzrokowej, zaproponowanymi jeszcze przez nurt psychologii Gestalt - jak zasada kontrastu, czy zasada ilości - dużo skuteczniej jesteśmy w stanie projektować interkacje i wpływać na to, które z elementów danej strony WWW będą szybciej spostrzegane, czy częściej używane, a niejednokrotnie ostatecznie - na które produkty z naszej oferty prezentowane na stronie klienci częściej się będą decydowali.

2.1. Modele mentalne to nie tylko percepcja, ale także nasz 'prywatny język', którym posługujemy się na codzień. Sposób w jaki nazywamy rzeczy wyznacza sposób, w jaki o nich myślimy. Stąd nazewnictwo na stronach WWW oraz fakt, że nierzadko są to elementy interaktywne (hiperłącza) ma znaczenie w komunikacji online.

2.2. W sytuacjach decyzyjnych nie lada rolę odgrywają także mechanizmy społecznego nacisku - jak zasada społecznej słuszności - o których szeroko rozpisuje się psychologia społeczna reprezentowana przez jej klasyka Roberta Cialdiniego, odpowiedzialnego m.in. za sformułowanie interesującej formuły: "większy wybór, mniejsza sprzedaż", którą dość dobrze zrozumiał Jobs utrzymując na rynku produkty nierywalizujące ze sobą (jeden model telefonu, zamiast kilkunastu).

O tym było wystąpienie i o tym jest ta prezentacja.

 

SparkUp

Jeśli chodzi o samą konferencję, to mi było bardzo przyjemnie wystąpić, tym bardziej, że w towarzystwie wybitnie znanych osobistości w świecie branży internetowej (chociażby: Andy Budd czy Bruce Lawson z Opera Software).

Kilka relacji, które udało mi się znaleźć z konferencji:

Jeśli dotarliście do innych relacji bądź chcecie się podzielić ze mną spostrzeżeniami z prezentacji - szerzej: konferencji - to zapraszam do komentowania.