Zakładki:
Inne moje "rzeczy"
Inne rzeczy
Innych "rzeczy"
Książki
Możliwości i wzorce projektowe
Po godzinach
Rządzą... Gry
Zobacz mnie na GoldenLine
ThinkLab: moja firma

MOJE KSIĄŻKI - AUTOR

Użyteczność w praktyceM. Kasperski, A. Boguska-Torbicz Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce, Helion 2008.

Moja książkaM. Kasperski, Sztuczna Inteligencja, Helion 2003.

REDAKTOR MERYTORYCZNY

UmysłD. Casacuberta, Umysł. Czym jest i jak działa, Świat Książki 2007.

100 sposobów...T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress 2006.

Istota inteligencjiJ. Hawkins, S. Blakeslee, Istota inteligencji, Onepress 2005.

RSS
wtorek, 03 kwietnia 2012

Trzy drogi dojścia do niniejszego wpisu:

  1. Ostatnio widziałem się z bratem - sporo pracuje (rodzinne) i jeździ, więc rzadko mamy okazję się widzieć. Rozmawialiśmy o zmianach w otaczającej nas teraźniejszości. Wskazując iPada mówił, że jest zadowolony, że może czytać na nim 'Rzepę', ale zarazem jest niezadowolony, bo przerwanego artykułu nie może potem kontynuować na telefonie czy Kindle. Niby coś ma, ale sposób korzystania z tego był w jego opinii fatalny.
  2. Mam u siebie sporo aplikacji około książkowych, w tym gazetowych. Problem polega na tym, że porozrzucane na pulpicie tabletu. Zobaczmy na przykładzie Agory ile utrzymywanych jest aktualnie tytułów w formie oddzielnych aplikacji: Wyborcza.pl, Wysokie Obcasy Extra! oraz Wysokie Obcasy Extra 2, NEXT - Magazyn Przyszłości, Palce Lizać, Magazyn Książki, Duży Kadr. W sumie 5 różnych tytułów, nie licząc podwójnych Wysokich Obcasów oraz Dużego Kadru, która to aplikacja jest li tylko galerią zdjęć. Każdą aplikację trzeba utrzymywać, rozwijać, aktualizować tak, jakby nie można z tymi magazynami zrobić jednej aplikacji pt. KIOSK. Tym bardziej, że zważywszy na listę tytułów należących do Agory, ilość tych aplikacji - niestety! - może ulec zwiększeniu w najbliższym czasie.
  3. W lutym (więc stosunkowo niedawno) odpaliliśmy projekt radia z czytanymi książkami (audiobooki): radio nakanapie.fm. Projekt - jak na startupowe warunki ;) - toczył się dość długo, głównie z powodu rozciągniętych w czasie rozmów z partnerami, ALE, to co najważniejsze dla mnie od początku miał być projektem usługi, nie strony WWW. I projektowi temu chciałbym dzisiaj poświęcić kilka słów.

 

Radio nakanapie.fm jako usługa

  1. Na początku jedno było wiadome - chcę zrobić radio z audiobookami. Wydawało mi się z początku, że potrzebuję do tego człowieka (DJ-a) oraz serwer, który obsługiwałby strumień audio. Radio miało funkcjonować jak klasyczne radio, z godzinami nadawania audycji. Na tym etapie jeszcze w ogóle nie pojawiał się temat strony WWW.
  2. Po rozmowach wewnętrznych i kilku tygodniom zastanawia się, analizowania benchmarków, sprawdzania kosztów, myślenia o koncepcji radia z audycjami w konkretnych godzinach, w zasadzie cała ta koncepcja poszła do śmietnika. W jej miejsce pojawiła się inna: skoro internet to takie medium dostępne na życzenie, to radio też tak powinno funkcjonować. Dajmy słuchaczom program, ale jednocześnie 24h na możliwość odsłuchania tego, czego z tego programu chcą odsłuchać. Trochę taki twór klasycznego radia (program), a jednocześnie dostępnego na zamówienie (a'la filmy na YT). Na tym etapie jeszcze w ogóle nie pojawiał się temat strony WWW. Za to pojawiały się Excele z programem.
  3. Jednym z głównych wyznaczników radia było budowanie zasięgu. Stwierdziłem, że radio powinno być wszędzie tam, gdzie można je odebrać przy pomocy urządzeń podłączonych do internetu: na komputerze biurkowym, telefonie, tablecie. Celem było edukowanie użytkowników nt. produktu jakim jest w istocie audiobook oraz budowanie sprzedaży. Edukowanie poprzez możliwość odsłuchiwania audiobooka, z mojej perspektywy przypomina trochę dodawanie próbek kremów do czasopism. Jednak by w pełni wykorzystać tę drogę, radio zamknęliśmy w widget, by osoby mogły ten 'krem' umieszczać w swoich serwisach. Tu pojawiły się już pierwsze przebłyski strony WWW, ale... nie strony radia! Tylko stron, na których widget funkcjonował.
  4. Pierwsze co powstało przy okazji prac nad radiem nakanapie, to interfejs do personalizacji i zarządzania widgetem oraz sam widok widgetu. W zasadzie to jest istotą radia, wszystko inne to wisienka. Przy pracach deweloperskich była także istotna wytyczna: widget ma tak samo dobrze funkcjonować na jak największej liczbie urządzeń, w tym player (najczęściej oparty na Flashu), ma funkcjonować na iPhonie tak, by osoby stojące w korku mogły słuchać książek przez telefon bądź ich dzieci nudzące się na tylnim siedzeniu. Wszystko inne to... wisienka.
  5. Zauważ, że nie zrobiliśmy aplikacji na... iPhone'a, iPada, Google Android, etc. Zrobiliśmy usługę z jasnymi wytycznymi dotyczącej standardów oraz uniwersalności. USŁUGA radia po prostu miała działać i tyle.
  6. Przy okazji radia powstały takie elementy jak:
    • interfejs do personalizacji i zarządzania widgetem
    • widget, który prezentuje program na dziś, daje możliwość odsłuchania audycji i przekierowuje ruch na sprzedaż oraz do strony radia + daje możliwość embedowania na własnej stronie WWW
    • interfejs do zarządzania audycjami oraz... emisją reklam (tak, mamy taki moduł, bo wiedziałem, że skoro radio będzie widgetem bazującym na zasięgu, to ten zasięg kiedyś może się nam przydać z perspektywy reklamowej); interfejs ten także daje możliwość zarządzania programem partnerskim (zresztą jak podstawowy interfejs do personalizacji widgetu dla użytkownika też ma opcje do PP, tyle że aktualnie wyłączone)
    • strona wraz z odpowiednim frontentem na: 1) komputer biurkowy oraz 2) telefony.
  7. Dodatkowo - bo chcieliśmy to zrobić naprawdę dobrze - istotne stały się także wytyczne dotyczące dostępności, ze względu na fakt, że przecież radio z audiobookami to świetna okazja dla osób niewidomych i niedowidzących, na kontakt z książką. I cieszy mnie w tym zakresie ostateczna opinia zewnętrznej firmy audytującej: "Serwis radio.nakanapie.pl, prawdopodobnie jako jeden z pierwszych w Polsce, w wysokim stopniu wdrożył rekomendowaną przez Akces Lab technikę częściowego ukrywania treści linków i przycisków, która korzysta z własności "clip" kaskadowych arkuszy stylów (CSS). (...) Książka mówiona ułatwia im zmagania się z niepełnosprawnością, a często także z samotnością. Z tym większym zadowoleniem i uznaniem możemy stwierdzić że działanie serwisu radio.nakanapie.pl wpisuje się w społeczną odpowiedzialność biznesu.
    Rekomendujemy ten serwis jako wyjątkowy przykład nowoczesnej technologicznie i wizualnie realizacji, która nie stwarza barier dla osób niepełnosprawnych, seniorów, czy mniej doświadczonych użytkowników komputerów."
  8. Tyle w ramach projektu... usługi.

Na [prawie] koniec kilka liczb, bo pewnie część z czytelników na to czeka. Po m-cu funkcjonowania radia styczność z nim miało blisko 150 tys. Unikalnych Użytkowników, którzy wygenerowali ponad 0,5 mln odsłon. Współczynnik powrotów kształtował się na poziomie 26%. Odwiedzin z poziomu telefonów i tabletów w tym czasie było w granicach stu dziennie. Królował iPad i iPhone, potem modele SonyEricsson z serii Xperia oraz Samsungi z serii Galaxy, i reszta.

Na koniec, ze swojej strony dziękuję wszystkim, którzy uczestniczyli w projekcie, zarówno po stronie wykonawców, jak i zewnętrznych Partnerów. W tym m.in. Przemkowi, firmom: dook.pl, dabhand.pl, AkcesLab oraz wydawcom, których audiobooki emitowane są w radiu. Dzięki!

13:06, marekkasperski
Link Komentarze (5) »