Zakładki:
Inne moje "rzeczy"
Inne rzeczy
Innych "rzeczy"
Książki
Możliwości i wzorce projektowe
Po godzinach
Rządzą... Gry
Zobacz mnie na GoldenLine
ThinkLab: moja firma

MOJE KSIĄŻKI - AUTOR

Użyteczność w praktyceM. Kasperski, A. Boguska-Torbicz Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce, Helion 2008.

Moja książkaM. Kasperski, Sztuczna Inteligencja, Helion 2003.

REDAKTOR MERYTORYCZNY

UmysłD. Casacuberta, Umysł. Czym jest i jak działa, Świat Książki 2007.

100 sposobów...T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress 2006.

Istota inteligencjiJ. Hawkins, S. Blakeslee, Istota inteligencji, Onepress 2005.

RSS
piątek, 17 kwietnia 2009

'Książki niewidzialne' to takie, które bądź zostały zapomniane, ze względu na fakt, że ukazały się zbyt wcześnie by zostać dostrzeżone, bądź ich ukazanie się nie zostało odnotowane... chociażby przez fakt, że nie ukazały się w wydawnictwie kojarzonym z literaturą informatyczną, czy też dlatego, że nie poruszają tematyki użyteczności w ramach WWW (webusability) a - na przykład - oprogramowania. Wszystko jedno co stanęło u podstaw 'niewidzialności'. Faktem jest, że zostało wydanych kilka ciekawych tytułów, których notorycznie brakuje na listach zestawień polskiej literatury z zakresu projektowania i usability.

Oto trzy z nich - każda z innych powodów godna przeczytania:

James Martin, Dialog człowieka z maszyną cyfrową (org. Design of Man-Computer Dialogues), Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa 1976.

To książka pisana na przełomie lat 60-70. ubiegłego wieku. Można by w związku z tym spytać, co w niej aktualnego? Ano jak pisząc o interfejsach, pisze się bardziej o ludziach niż o komputerach, to pomimo mijających lat, wiedza ta raczej się nie zdezaktualizuje. I tak jest i w tym przypadku.

Część czwarta pozycji, zatytułowana "Rozważania natury psychologicznej" w dużym stopniu wciąż jest aktualna. Znaleźć tu można wyniki badań i wnioski na tematy: przyczyny błędów operatora, wymagania dotyczące czasów reakcji, pamięć buforowa (stare i nieco komputerowe tłumaczenie pamięci "krótkoterminowej" bądź "krótkotrwałej"), odbiór animacji, koloru, wykresów trójwymiarowych, czy świetnie pogrupowane informacje o kodowaniu informacji przy pomocy np. stosowania pogrubienia, różnych rozmiarów, kształtów, etc.

Okaz bardzo rzadki, nawet na Allegro (aczkolwiek do dostania - właśnie przed chwilą kupiłem drugi egzemplarz, będzie na prezent jak znalazł :).

Jeff Cogswell, Tworzenie użytecznego oprogramowania (org. Designing Highly Useable Software), Wyd. Mikom, Warszawa 2005.

Na krajowym rynku mamy bodajże trzy książki omawiające tematykę projektowania interfejsów dla oprogramowania. Są to: Joela Spolsky'ego, "Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programistów" (Mikom, 2001), mało znana, jak się okazuje (zob. ostatni akapit), "Wariaci rządzą domem wariatów" Alana Coopera (WNT 2001) i - właśnie - "Tworzenie użytecznego oprogramowania". Z czego ta ostatnia jest mniej osobista w stylu narracji od swoich poprzedników, dzięki czemu bardziej skupia się na zasadniczym temacie jakim jest projektowanie interfejsów desktop.

Polecam: link do księgarni PWN.

Rebecca Wirfs-Brock, Alan McKean, Projektowanie obiektowe. Role, odpowiedzialność i współpraca (org. Object Design: Roles, Responsibilities and Collaborations), Helion, Gliwice 2006.

To znowuż pozycja dająca sporą wiedzę nt. myślenia w ramach projektowania obiektowego, dzięki czemu dużo sprawniej będziesz mógł tworzyć diagramy przejść (i co najważniejsze - myśleć przejściami, co nie jest częstą cechą, nawet pośród projektantów - skupionych nierzadko bardziej na architekturze informacji w ramach rozkładu elementów podstron, niż na przepływie informacji w ramach nawigacji i przejść między stronami).

Zobacz książkę w księgarni Helion.

Cieszy też (przynajmniej mnie osobiście, zapalonego bibliofila) aktywność rodzimego środowiska (tym bardziej, że jak czasem wchodzę na strony konferencji zagranicznych z zakresu projektowania, to tam jest dość powszechne, że prelegenci na koncie mają co najmniej jedną wydaną książkę). Niebawem powinniśmy zobaczyć propozycję Tomka Karwatki o roboczym tytule "Usability w e-biznesie". Tomasz Bienias ponoć też nad czymś pracuje (skoro on pracuje, to musi być interesujące). Plus sam się zaangażowałem w projekt zbiorowej publikacji i myślę / pracuję nad dwoma tytułami (jednym myślę, drugim pracuję :).

A ktoś z Was zna może jakieś interesujące 'niewidzialne' tytuły?

 

PS: Dziękuję wszystkim za recenzje "Projektowanie stron WWW".

PS2 z 18 III 2009: Przez przypadek natknąłem się na jeszcze jedną - do dzisiaj nawet dla mnie - 'niewidzialną' książkę: Walery Susłow, Michał Statkiewicz, Testy z użytkownikami jako narzędzia wspomagające projektowanie interfejsów użytkownika, PMP 2006.

15:43, marekkasperski
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 02 kwietnia 2009

Jak już człowiek wyjdzie ciut poza klasyczne WWW i ma okazję trochę podłubać przy interfejsach aplikacji, to mu apetyt zaczyna wzrastać... Gry komputerowe (i te instalowane, i te przez WWW) to już od dłuższego czasu obszar moich zainteresowań. Czekać tylko, aż będę miał okazję popraktykować :)

A jakby ktoś chciał startować do Blizzardu, to kilka ofert na stanowiska: User Interface Designer (przy produkcie WoW), User Experience Director (przy Battle.net), Applications User Interface Designer, Web Layout/UI Designer.

 

Polecam też uwadze knigi:

17:24, marekkasperski
Link Komentarze (5) »