Zakładki:
Inne moje "rzeczy"
Inne rzeczy
Innych "rzeczy"
Książki
Możliwości i wzorce projektowe
Po godzinach
Rządzą... Gry
Zobacz mnie na GoldenLine
ThinkLab: moja firma

MOJE KSIĄŻKI - AUTOR

Użyteczność w praktyceM. Kasperski, A. Boguska-Torbicz Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce, Helion 2008.

Moja książkaM. Kasperski, Sztuczna Inteligencja, Helion 2003.

REDAKTOR MERYTORYCZNY

UmysłD. Casacuberta, Umysł. Czym jest i jak działa, Świat Książki 2007.

100 sposobów...T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress 2006.

Istota inteligencjiJ. Hawkins, S. Blakeslee, Istota inteligencji, Onepress 2005.

RSS
piątek, 28 grudnia 2007

Właśnie zrobiłem mały przegląd części swojej biblioteczki i okazało się, że kilka tytułów się dubluje, w związku z czym wystawiłem je na Allegro.

Jeśli ktoś miałby ochotę, podaję tytuły:

Aukcje wystawiłem na tydzień czasu. Zapraszam.

Sprzedane.

20:52, marekkasperski
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 09 grudnia 2007

and... Boom! :)

11:00, marekkasperski
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 06 grudnia 2007

"Thermo" to nazwa kodowa aplikacji, która pozwoli połączyć świat kreacji (grafików) z produkcją (programistami). To program, który umożliwi korzystającemu z niego projektantowi:

  • używać przybory do rysowania tak, by stworzyć początkową grafikę, tzw. projekt użytkowy (wireframe), albo manipulować szatą graficzną importowaną z Adobe Creative Suite,
  • przypisywać funkcjonalności do elementów wykorzystujących tematy z zaimportowanych grafik z Adobe Photoshop, Ilustrator oraz Fireworks,
  • definiować interaktywne zachowanie obiektów w taki sposób, jakby to robił użytkownik gdy klika na wybrany element,
  • w łatwy sposób zaprojektować interfejs użytkownika, który korzysta z dynamicznych danych, jak np. lista kontaktów czy informacje o produkcie, które pochodzą z zewnętrznych baz danych,
  • i w dodatku, pracując w ramach WYSWIG otrzymujemy... czysty kod MXML :)

Jednym zdaniem: to może być przełomowa aplikacja dla designerów, zwłaszcza tych, którzy lubują się w funkcjonalnych (interaktywnych) prototypach.

Na deser, kilka filmików pokazujących możliwości programu.

 

 

 

niedziela, 02 grudnia 2007

Pod koniec 1983 roku, cztery lata po prezentacji pierwszego systemu GUI, który powstał dzięki możliwościom języka programowania Smalltalk, jeden z architektów tego systemu (zresztą ojciec terminu architekt w ramach projektowania oprogramowania), wówczas już były pracownik Xerox PARC (przeszedł do Microsoft), Charles Simonyi, wypowiedział się na łamach "PC World" na temat źródła pochodzenia terminu menu:

"Lubię posługiwać się pewną analogią. Przypuśćmy, że jestem we Francji w restauracji, a nie znam francuskiego. Znajdując się w nowym miejscu, nie czuję się pewnie: boję się ośmieszenia. Nagle kelner mówi coś do mnie w języku Moliera. Od razu mam ręce lepkie ze zdenerwowania. To samo prawdopodobnie odczuwa buchalter, kiedy zasiada po raz pierwszy do komputera. Jak sobie poradzić? W restauracji zawsze mogę wziąć do ręki menu i coś wskazać palcem. Być może nie dostanę tego, co bym chciał - i kelner przyniesie mi ślimaki - ale nie będę czuł się ośmieszony. Tak samo jest z programami - muszą oferować użytkownikowi menu. Każdy moża zobaczyć, jakie opcje są możliwe i wybrać jedną z nich, po prostu wskazując ją (na przykład za pomocą myszki). Nie ma potrzeby wtykać nosa w podręcznik, aby zorientować się, co należy zrobić."

Zatem, menu to nic innego jak "karta" umożliwiająca użytkownikowi zapoznanie się z oferowanymi możliwościami danej aplikacji.

Sklep internetowy Amazon.com, to chyba najbardziej rozbudowana aplikacja internetowa, a z pewnością najbardziej rozbudowana aplikacja e-commerce (przy okazji, moja ulubiona strona). Jego znakiem rozpoznawczym - przynajmniej do niedawna - był system menu, oparty o zakładki. System, który tak świetnie się sprawdza(ł?), że wraz za królem branży, wprowadziły go kolejne sklepy, a potem i serwisy, i systemy poczty, komunikatory, i... Microsoft w ramach Office 2007.

W tym roku webowy innowator (Amazon prócz systemu menu zakładkowego wprowadził i upowszechnił wiele innych ficzerów, np. wish listy) zerzygnował z systemu menu zakłądkowego na rzecz... menu kaskadowego, wielokrotnie krytykowanego w ramach szkoły usability wywodzącej się od J. Nielsena.

Stwierdziłem, że to dobry moment, by przypomnieć sobie bieg rozwoju koncepcji menu w Amazon.com. W związku z czym timline poniżej.

 

1998

1998: Amazon.com menu.

 

1999-2000

1999-2000: Amazon.com menu.

 

Problem roku 2000...

Amazon.com menu - problem 2000.

 

...humorystycznie przedstawiony przez serwis duck.com.

Amazon.com menu - problem 2000.

 

2000-2002

2000-2002: Amazon.com menu.

 

2003-2004

2003-2004: Amazon.com menu.

 

2005-2007

2005-2007: Amazon.com menu.

 

I przychodzi rok 2007, w którym Amazon rezygnuje ze swojego znaku rozpoznawczego - z zakładek.

2007: Amazon.com menu.

 

Podczas gdy menu zakładkowe tak bardzo się sprawdza, że aż doprowadziło do powstania tzw. menu wstążkowego i wkroczyło do oprogramowania desktop (MS Office 2007).

Menu wstążkowe Office 2007.

 

Pytanie: Czemu Amazon zdecydował się na taki ruch? Czemu zrezygnował z menu zakładkowego i to w dodatku na rzecz menu kaskadowego? Teorie, przypuszczenia, przecieki, ... - mile widziane.

 

***

Źródła:

  • Wypowiedź Simonyi'a ukazała się pierwotnie w listopadowym numerze magazynu "PC World" w 1983 r. Przekład za: D. Ichbiah, Microsoft Story, 1995, s. 78.
  • Fragmenty menu Amazon.com za: Functioning Form.
13:36, marekkasperski
Link Komentarze (1) »