Zakładki:
Inne moje "rzeczy"
Inne rzeczy
Innych "rzeczy"
Książki
Możliwości i wzorce projektowe
Po godzinach
Rządzą... Gry
Zobacz mnie na GoldenLine
ThinkLab: moja firma

MOJE KSIĄŻKI - AUTOR

Użyteczność w praktyceM. Kasperski, A. Boguska-Torbicz Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce, Helion 2008.

Moja książkaM. Kasperski, Sztuczna Inteligencja, Helion 2003.

REDAKTOR MERYTORYCZNY

UmysłD. Casacuberta, Umysł. Czym jest i jak działa, Świat Książki 2007.

100 sposobów...T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress 2006.

Istota inteligencjiJ. Hawkins, S. Blakeslee, Istota inteligencji, Onepress 2005.

RSS
poniedziałek, 10 listopada 2008

A ja z nim, konkretnie na dwa spotkania, w których będę brał czynny udział.

Pierwsze (chronologicznie): WUD 2008, na którym wraz z Piotrem Dębskim będziemy opowiadali o kulisach powstawania małego redesignu pf.pl, którego finał być może będzie można oglądać (używać!) jeszcze w tym roku.

 

pf.pl: proces projektowy.

 

 

Drugie (chronologicznie): ClearWeb - agenda.

Dmitrij - główny organizator spotkania - poprosił mnie, żeby ze względu na fakt, iż w spotkaniu w większości wezmą udział studenci, położyć nacisk na kwestie edukacyjne. W związku z tym, tym razem podejdę bardziej warsztatowo do spotkania i na kilku przykładach będę chciał pokazać co to jest tytułowy Syndrom Ostatniej Strony (w skrócie: S.O.S. :) ), i jak przy pomocy prostych zadań projektowych można go uniknąć w budowanym serwisie. Moim celem będzie także pokazanie, że Projektowanie ≠ Prototypowanie, do czego widzę niejednokrotnie jest sprowadzane...

Zapraszam! (Tymczasem wracam do F3).

13:55, marekkasperski
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 03 listopada 2008

Darek mnie poprosił o upublicznienie, a ja nie lubię odmawiać ;) (więcej m.in. na GL > Spotkania).

"Serdecznie zapraszamy na kolejną Kreo Aulę! Już 6 listopada o godz. 18.00 w budynku Agory przy ul. Czerskiej 8/10 odbędzie się wyjątkowa edycja Kreo Auli w całości poświęcona zagadnieniom typografii. Litery rozbierzemy na części, przekonamy się co tak naprawdę jest pięknego w mozolnym kreśleniu krojów pisma i jak sprawić by teksty w Internecie były czytelniejsze.

Nie obejdzie się bez case studies w których przejrzymy trendy, przeanalizujemy problemy z którymi mierzą się projektanci przygotowując systemy identyfikacji wizualnej i reklamy, a także sformułujemy pożyteczne wnioski dzięki którym nasze projekty będą po prostu lepsze.

A do tego tradycyjnie odbędzie się bitwa graficzna. Tym razem designerzy, na żywo zmierzą się z zadaniem zaprojektowania plakatu typograficznego, a efekty oceni publiczność i to ona zadecyduje o zwycięstwie. Program (może ulec zmianie):

  1. Robert Chwałowski (ogme.pl), „451, czyli typografia bez papieru".
  2. Łukasz Dziedzic (alfabety.pl), „Po co komu litery?".
  3. Paweł Tkaczyk (MIDEA), „Jak za pomocą typografii zepsuć lub poprawić projekty reklamowe?".

Uczestnicy bitwy: Błażej Pieczyński (buari.com), Maciej Janas (offtrip.com).

Więcej szczegółów na oficjalnej stronie Auli Polskiej."

19:32, marekkasperski
Link Dodaj komentarz »
sobota, 01 listopada 2008

:)Twarze ludzkie są interesujące z wielorakiej perspektywy:

Zresztą moje zainteresowanie tematyką interfejsów swoje źródło ma w (neuro)psychologicznych koncepcjach komunikacji człowiek-komputer. Jeśli ktoś miałby ochotę, to może się zapoznać z moimi publikacjami:

  • "Twarzą w twarz. O mózgowych podstawach rozpoznawania ludzkich twarzy" (org. w: "Charaktery", Nr 8/103) - część 1 i część 2, który dotyka kwestii neuropsychologicznych
  • oraz "Ludzkie emocje maszyn" (org. w: "Charaktery", Nr specjalny 1/2006: Neuropsychologia), tekst omawiający m.in. podejście w socjorobotyce oraz prace badawcze Byrona Reeves i Clifforda Nass, a stojące u podstaw idei MS Agenta.

Temat ten jednak poruszam tutaj z dwu zgoła innych powodów.

  1. Uczestniczyłem ostatnio w dwu niezależnych od siebie przedsięwzięciach Webowych, w których pojawiły się pomysły umieszczenia zdjęć przedstawiających ludzkie twarze na stronie WWW. Dla pierwszego pomysłu wyjściowym argumentem było podwyższenie zauważalności komunikacji marketingowej na banerach, zważywszy iż zjawisko ślepoty na banery (banner blindness) skutecznie obniża tę wartość.
  2. Dla drugiego zaś przesłanką było budowanie zaufania na poziomie wizualnym, a oparte właśnie o umieszczenie zdjęć uśmiechniętych twarzy.

Ciekawe w tym sensie są wyniki badań z użyciem eyetrackera, jakie można otrzymać z badania stron WWW z umieszczonymi zdjęciami ludzkich twarzy. Także co nieco pisałem o tym (z Olą Słomińską) w tekście dla "Charakterów": "O czym mówią oczy" (wspominałem o tym, a pełny tekst niebawem postaram się umieścić w sieci).

C.D.N.

 

Aktualizacja z 15 IV 2009

Ważnym elementem w przypadku zdjęć, na których występują ludzie i ludzkie twarzy, jest zakomponowanie w jakim kierunku patrzy osoba ze zdjęcia. Spoglądanie prosto na osobę patrzącą na zdjęcie, a spoglądanie na produkt, powoduje, że wzrok osoby zapoznającej się ze zdjęciem obiera inne trasy. Ciekawym wprowadzeniem w tematykę fotografowania ze zwróceniem uwagi na to, gdzie patrzą osoby ze zdjęcia, jest artykuł "Czy to ważne, gdzie patrzy Twój obiekt?".

14:12, marekkasperski
Link Dodaj komentarz »