Zobacz mnie na GoldenLine
ThinkLab: moja firma

MOJE KSIĄŻKI - AUTOR

Użyteczność w praktyceM. Kasperski, A. Boguska-Torbicz Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce, Helion 2008.

Moja książkaM. Kasperski, Sztuczna Inteligencja, Helion 2003.

REDAKTOR MERYTORYCZNY

UmysłD. Casacuberta, Umysł. Czym jest i jak działa, Świat Książki 2007.

100 sposobów...T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress 2006.

Istota inteligencjiJ. Hawkins, S. Blakeslee, Istota inteligencji, Onepress 2005.

Blog > Komentarze do wpisu

Face: syndrom uśmiechniętych twarzy

:)Twarze ludzkie są interesujące z wielorakiej perspektywy:

Zresztą moje zainteresowanie tematyką interfejsów swoje źródło ma w (neuro)psychologicznych koncepcjach komunikacji człowiek-komputer. Jeśli ktoś miałby ochotę, to może się zapoznać z moimi publikacjami:

  • "Twarzą w twarz. O mózgowych podstawach rozpoznawania ludzkich twarzy" (org. w: "Charaktery", Nr 8/103) - część 1 i część 2, który dotyka kwestii neuropsychologicznych
  • oraz "Ludzkie emocje maszyn" (org. w: "Charaktery", Nr specjalny 1/2006: Neuropsychologia), tekst omawiający m.in. podejście w socjorobotyce oraz prace badawcze Byrona Reeves i Clifforda Nass, a stojące u podstaw idei MS Agenta.

Temat ten jednak poruszam tutaj z dwu zgoła innych powodów.

  1. Uczestniczyłem ostatnio w dwu niezależnych od siebie przedsięwzięciach Webowych, w których pojawiły się pomysły umieszczenia zdjęć przedstawiających ludzkie twarze na stronie WWW. Dla pierwszego pomysłu wyjściowym argumentem było podwyższenie zauważalności komunikacji marketingowej na banerach, zważywszy iż zjawisko ślepoty na banery (banner blindness) skutecznie obniża tę wartość.
  2. Dla drugiego zaś przesłanką było budowanie zaufania na poziomie wizualnym, a oparte właśnie o umieszczenie zdjęć uśmiechniętych twarzy.

Ciekawe w tym sensie są wyniki badań z użyciem eyetrackera, jakie można otrzymać z badania stron WWW z umieszczonymi zdjęciami ludzkich twarzy. Także co nieco pisałem o tym (z Olą Słomińską) w tekście dla "Charakterów": "O czym mówią oczy" (wspominałem o tym, a pełny tekst niebawem postaram się umieścić w sieci).

C.D.N.

 

Aktualizacja z 15 IV 2009

Ważnym elementem w przypadku zdjęć, na których występują ludzie i ludzkie twarzy, jest zakomponowanie w jakim kierunku patrzy osoba ze zdjęcia. Spoglądanie prosto na osobę patrzącą na zdjęcie, a spoglądanie na produkt, powoduje, że wzrok osoby zapoznającej się ze zdjęciem obiera inne trasy. Ciekawym wprowadzeniem w tematykę fotografowania ze zwróceniem uwagi na to, gdzie patrzą osoby ze zdjęcia, jest artykuł "Czy to ważne, gdzie patrzy Twój obiekt?".

sobota, 01 listopada 2008, marekkasperski

Polecane wpisy

  • Definicja UX: Przez wskazanie... Feature na rynku nieruchomości

    Wstęp [można pominąć] 0.1. User Experience to nie jest ' wziu-wziu ' w HTML5. To nawet nie jest front-end. Sorry , nie przekonacie mnie w licznych rozmowach;

  • Z półki projektanta: Koszyk

    Krótki komiks o projektowaniu. *** To jest koszyk na zakupy. To jest ładny koszyk na zakupy, jednak pełni taką samą rolę jak zwyczajny koszyk. Dla sklepu (a

  • Polski Internet śpi

    Nie wiem, czy to za sprawą globalnych dużych graczy, którzy (pod względem zasięgu) przejęli polskich użytkowników, a z nimi polskie budżety marketingowe, ale wy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: