Zobacz mnie na GoldenLine
ThinkLab: moja firma

MOJE KSIĄŻKI - AUTOR

Użyteczność w praktyceM. Kasperski, A. Boguska-Torbicz Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce, Helion 2008.

Moja książkaM. Kasperski, Sztuczna Inteligencja, Helion 2003.

REDAKTOR MERYTORYCZNY

UmysłD. Casacuberta, Umysł. Czym jest i jak działa, Świat Książki 2007.

100 sposobów...T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress 2006.

Istota inteligencjiJ. Hawkins, S. Blakeslee, Istota inteligencji, Onepress 2005.

Blog > Komentarze do wpisu

Search: elementy wyszukiwarki

Do tego wpisu skłoniło mnie kilka wydarzeń:

***

Wyszukiwarka, w wersji podstawowej, składa się przeważnie z dwu pól: pola wpisu (text field) oraz przycisku (button) z odpowiednim napisem (szukaj, search, go!, find) bądź ikonką lupy. Reszta to tak naprawdę wariacje na ten temat, z dodatkowymi elementami - drugim przyciskiem (jak w google), elementami wyboru (radiobutton), pole wyboru (dropdown), itd. Coraz częściej jednak projektanci w nowych projektach starają się jeszcze uprościć wyszukiwarkę tak, by sprowadzić dwa elementy do jednego - pola wyszukiwania, z obsługą akcji przez odwołanie do przycisku Enter na klawiaturze, a nie osobnego klikalnego przycisku. Jest to widoczne chociażby na nowej odsłonie Last.fm. Pytanie, czy jest to zabieg uzasadniony? Tym bardziej, gdy weźmie się pod uwagę przegląd form wyszukiwania z Funkcjonalność stron WWW. 50 witryn bez sekretów, Jakoba Nielsena i Marie Tahir (oryginał z 2002) oraz wytyczne raportu E-commerce User Experience: Design Guidelines for Search (też sprzed kilku lat), gdzie wszystkie (!) formy wyszukiwarki użyte na analizowanych stronach WWW posiadają przycisk zatwierdzania.

Dane, które przeanalizowałem w ramach badań z użyciem systemu do clicktrackingu (razem kilkaset tysięcy kliknięć!) pokazują, że coraz częściej stosowanym schematem użycia wyszukiwarek jest właśnie zachowanie użytkowników odwołujące się do potwierdzenia wyszukiwania przez akceptację przyciskem "Enter" z klawiatury; rzadziej przez kliknięcie przycisku "Szukaj".

 

Wyszukiwarka: wizualizacja danych z badań.

Rysunek 1. Wizualizacja danych z części badanych i analizowanych stron.

 

Analiza danych z kilkudziesięciu serwisów pokazuje, że odsetek odwołań do przycisku, w ramach wyszukiwania, wynosi ok. 9% wszystkich oddanych zapytań.

Analiza jakościowa wyszukiwarek pokazuje, że częściej użytkownicy odwołują się do przycisku wtedy, gdy jest on mocno wyeksponowany, bądź wyszukiwarka składa się z wielu pól. Proste wyszukiwarki dużo rzadziej obsługiwane są przyciskiem. W związku z tym, sam proces użycia wyszukiwarki związany jest z formą jej prezentacji oraz tego, na ile jest złożona.

A poniżej interesujące wyniki, które przesłał mi znajomy, z badania wyszukiwarki Google (Słowenia).

 

Google: badania clicktrackingowe.

Rysunek 2. Analiza systemem do clicktrackingu wyszukiwarki Google Słowenia.

wtorek, 12 sierpnia 2008, marekkasperski

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
2008/08/12 15:27:55
I co? Już? Nie będzie jakiegoś rozwinięcia tematu?
-
2008/08/12 15:31:05
A coś wymaga rozwinięcia?
-
2008/08/13 18:12:00
fajne
-
2008/08/25 19:32:52
Możliwe rozwinięcie tematu na interaktywnie. Mój wpis
o interfejsie wyszukiwarki.